Άρθρα

 
Αυτισμός και Λογοθεραπεία
 
 
‘Ο αυτισμός είναι ένας διαφορετικός τρόπος θέασης του κόσμου’

Ο αυτισμός αποτελεί μια από τις πιο αινιγματικές και τις πιο ευρέως μελετημένες αναπτυξιακές διαταραχές, παγκοσμίως. Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες 1 στα 160 παιδιά παγκοσμίως εμφανίζει αυτισμό, ενώ στην Μεγάλη Βρετανία 1 στα 100 λαμβάνει διάγνωση αυτισμού.
Ο αυτισμός ως διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή, επηρεάζει σημαντικά την επικοινωνία, τη συμπεριφορά, την ευελιξία της σκέψης του ατόμου και συνοδεύεται από επιμέρους δυσκολίες στους προαναφερθέντες τομείς, όπως δυσκολία χρήσης του λόγου, στερεοτυπίες και εμμονές. Τις τελευταίες δεκαετίες, έχουν πραγματοποιηθεί αμέτρητες μελέτες, έχοντας ως στόχο, την ανίχνευση των αιτιών εμφάνισης του αυτισμού, την αξιολόγηση και την αποτελεσματικότητα παραδοσιακών και νεότερων μοντέλων παρέμβασης.

Αυτισμός και παρέμβαση
Η εμφάνιση και η σοβαρότητα των συμπτωμάτων του αυτισμού διαφέρει ανά άτομο. Συνεπώς, η παρέμβαση οφείλει να έχει εξατομικευμένο χαρακτήρα. Σύγχρονες μελέτες υποστηρίζουν, ότι το θεραπευτικό πρόγραμμα που έχει ως επίκεντρο τις ανάγκες του κάθε ατόμου ξεχωριστά, επιδρά θετικά στην ενίσχυση της επικοινωνίας και του λόγου, καθώς επίσης και στην εξομάλυνση συμπεριφορών που χαρακτηρίζονται «προκλητικές». Ανάλογα θετικά ευρήματα έχουν διαπιστωθεί και για τον συνδυασμό θεραπειών (λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, ψυχολογική υποστήριξη) που καλύπτουν πολλές παραμέτρους της ανάπτυξης του ατόμου.

‘Όταν τα παιδιά με αυτισμό βιώνουν «tantrum», συχνά χαρακτηρίζονται από άλλους ανθρώπους ως «άτακτα» και ο γονέας τους ως «ακατάλληλος». Πολλά τέτοια σχόλια συνοδεύουν τις οικογένειες ατόμων με αυτισμό. Πρέπει να ευαισθητοποιηθούμε απέναντι σε αυτά τα σχόλια και να κατανοήσουμε ότι τα παιδιά δεν είναι άτακτα, αλλά, υποβόσκει απλώς δυσκολία’

Τα παιδιά με αυτισμό παρουσιάζουν ποικίλες δυσκολίες στο λόγο και την επικοινωνία, που εκδηλώνονται σε διαφορετικό βαθμό ανά άτομο. Ανάμεσα σε αυτές συγκαταλέγονται η απουσία λόγου, το μειωμένο εύρος λεξιλογίου, δυσκολίες στη σύνταξη των προτάσεων και στην κοινωνική χρήση του λόγου (πραγματολογία).

Η λογοθεραπεία έχει ως στόχο την αξιολόγηση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων και τον σχεδιασμό του κατάλληλου εξατομικευμένου θεραπευτικού προγράμματος, που εξυπηρετεί, τις μοναδικές ανάγκες κάθε ατόμου.

Παράλληλα, η πραγματοποίηση ομαδικών θεραπειών αποτελεί μια αποτελεσματική παράλληλη και σφαιρική λογοθεραπευτική προσέγγιση. Καθώς οι σχέσεις με τους γύρω μας βασίζονται στην επικοινωνία και τον διάλογο, οι ομαδικές συνεδρίες λογοθεραπείας αποδεδειγμένα συμβάλλουν στην ενίσχυση των δεξιοτήτων λόγου, στην βελτίωση των κοινωνικών δεξιοτήτων και της αλληλεπίδρασης με τους συνομήλικους.

Επομένως, ένα «κατάλληλο» ατομικό ή/και ομαδικό θεραπευτικό πρόγραμμα δύναται να ξεκλειδώσει ταλέντα και να αναδείξει τον βέλτιστο επικοινωνιακό εαυτό του κάθε παιδιού. Τέλος, οφείλει να βασίζεται όχι μόνο στην ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων λόγου και ομιλίας, αλλά να χρησιμοποιεί και ως βασικό συστατικό τις ήδη υπάρχουσες δεξιότητες, τα ενδιαφέροντα του θεραπευόμενου, με σεβασμό στην προσωπικότητα και τις μοναδικές ιδιαιτερότητές του.


‘ Ο άνθρωπος με αυτισμό είναι πρώτα άνθρωπος και η κατάσταση του δευτερεύουσα’


Έχετε σκεφτεί ότι….


• Ο αυτισμός ως λέξη - ορισμός αποτελεί στερεότυπο…

• Ο αυτισμός δεν συνεπάγεται πάντα νοητική υστέρηση.

• Άτομα με αυτισμό που λαμβάνουν θεραπεία έχουν θετικότερη πρόγνωση σε σχέση με άτομα που δε λαμβάνουν θεραπεία.

• Η πρώιμη παρέμβαση, η έγκαιρη δηλαδή παρέμβαση στον αυτισμό, συμβάλλει θετικά στην ανάπτυξη του λόγου, του συναισθήματος και των κοινωνικών δεξιοτήτων.



Ευθυμίου Ελένη
Λογοθεραπεύτρια, MEd Autism
Συνεργάτης του κέντρου ειδικών θεραπειών «Efamillon»

 
 
 
Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή και Παιδιατρική Φυσικοθεραπεία
 
Εγκεφαλική Παράλυση και Παιδιατρική Φυσικοθεραπεία
 
Σχολική προετοιμασία για παιδιά που θα φοιτήσουν στην Α' τάξη του Δημοτικού Σχολείου
 
Εφηβοφωνία (Ηβηφωνία)
 
ΦΩΝΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
 
Νόσος Parkinson και Λογοθεραπεία
 
Στάδια Γλωσσικής Ανάπτυξης
 
Δραματοθεραπεία
 
Συμβουλές προς γονείς για τη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών
 
Χρήσιμες συμβουλές για τις δραστηριότητες με τα παιδιά σας
 
Συχνές ερωτήσεις γονέων για τη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών
 
Τραυλισμός: Συμβουλές & Οδηγίες προς γονείς
 
Κανονές φωνητικής υγιεινής
 
Αφασία ενηλίκων μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο
 
Τα παραπάνω κείμενα αποτελούν αποτέλεσμα συγγραφικής δουλειάς του Πρότυπου Κέντρου Ειδικών Θεραπειών Εfamillon. Οποιαδήποτε ομοιότητα με άλλα κείμενα ή δημοσιεύσεις είναι τυχαία.

Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση των παρόντων κειμένων χωρίς την άδεια του κέντρου. Η αναδημοσίευση ή χρήση κάποιας άλλης πηγής δηλώνεται ρητά.

Τα παραπάνω κείμενα είναι καθαρά ενημερωτικά και μόνον. Δεν αντικαθιστούν τις επιστημονικές συμβουλές ενός εξειδικευμένου θεραπευτή ούτε αποτελούν θεραπευτική παρέμβαση για κάποιο περιστατικό.
 
 
 
 
 
LSVT GLOBAL